Dramadriehoek

Doel van deze les: inzicht krijgen in de houding die je inneemt als zich een probleem voordoet. Als je je eigen rol kunt herkennen, kun je hem veranderen. Zo zouden veel meningsverschillen en ruzies voorkomen of opgelost kunnen worden.

Om te beginnen moet ik bekennen dat ik mezelf regelmatig betrap op het stappen in 1 van de rollen in de dramadriehoek. Klagend over leerlingen die niet te motiveren zijn, leerlingen advies geven terwijl zij daar helemaal niet om vragen enz. Om mij heen zie ik eigenlijk iedereen dit doen, het is dus een heel normaal fenomeen. Je hoeft je niet te schamen als je je soms slachtoffer voelt van omstandigheden of klaagt en zelfs boos wordt omdat het niet gaat zoals je had gewild. Bij leerlingen zie ik dit ook de hele dag door gebeuren. Ken je de pauzes waarin er weer eens enorm geklaagd wordt over die vreselijke docent? Herken je je machteloosheid als je straf krijgt en je vindt het niet terecht?

Vaak realiseren we ons, als we geïrriteerd raken, boos worden, onzeker zijn, verdrietig zijn, niet dat we in een dramadriehoek zijn beland. Als je het gevoel hebt dat je machteloos toekijkt of denkt dat je altijd alles voor iedereen moet oplossen, zie je niet dat je een keuze hebt. Door inzicht te krijgen in het systeem van de dramadriehoek van Karpman, kun je beter kijken naar je eigen rol. 

Deze les gaat over de keuze om uit de dramadriehoek te stappen en daadwerkelijk iets te veranderen, beginnend bij jezelf.

Na de uitleg van de verschillende rollen, maken we posters voor in de klas en kunnen we onszelf en elkaar wijzen op het stappen in de rollen. 

Iedereen in de dramadriehoek
PowerPoint – 3,8 MB 1465 downloads