Kennismaken
Kijk eens even om je heen: wie uit deze (nieuwe) klas ken je nog niet? Tijd om dat te veranderen! Nieuwe mensen leren kennen is hartstikke leuk: wie weet wat voor leuke hobby’s ze hebben of hoe goed ze jou kunnen helpen met wiskunde … Maar hoe kom je achter die informatie? Door deze lesbrief te doen natuurlijk.
Ga met de klas op volgorde staan van …
De docent zet jullie in een rij. Jullie moeten zo snel mogelijk in de goede volgorde (bijv. van geboortedatum, postcode of straatnaam) gaan staan:
• Geef iedereen die je spreekt een hand en noem eventueel je naam.
• Je mag alleen overleggen met de twee klasgenoten die naast je staan. (Bijv. Vraag je buurman naar zijn geboortedatum. Is hij jonger of ouder? Wissel eventueel met hem van plaats en overleg dan met degene die daarnaast staat.)
• Je mag maar één plaats per keer opschuiven.
Spel:
Bedenk welke eigenschappen of kenmerken bij jou horen.
Alleen je geboortedatum of je postcode zegt natuurlijk niet zo veel. Als jij vier dingen over jezelf mocht vertellen, welke zouden dat dan zijn? Waarschijnlijk noem je dan vier heel bijzondere dingen, die niet zomaar bij iedereen passen maar alleen bij jou! Schrijf deze vier dingen op een kaartje dat je krijgt van je docent ‘Mijn kenmerken’ en knip uit.
Voorbeeld: - Ochtendhumeur - Speel saxofoon - Franse moeder
Doe met de hele klas dit kennismakingsspel
• Je docent verzamelt alle kaartjes met kenmerken.
• De docent leest van de eerste vier kaartjes de namen op.
• Deze vier klasgenoten gaan naast elkaar staan, tegenover de rest van de klas.
• De rest van de klas blijft aan de andere kant achter een lijn staan.
• De docent noemt van een kaartje één voor één alle kenmerken op.
• De rest van de klas denkt na bij wie van de vier deze kenmerken passen.
• Denk je het te weten? Ren zo snel mogelijk naar die leerling toe.
• Ben je de eerste en heb je het goed? Wissel dan met deze klasgenoot.
• De docent pakt jouw kaartje erbij en begint opnieuw met één van de kaartjes, totdat iedereen geweest is.