Uitstelgedrag

de 12 vormen van uitstelgedrag:

  • De Schoonmaker: Iemand die alles gaat opruimen en schoonmaken in plaats van te werken.
  • De Panieker: Iemand die overweldigd wordt door stress en daardoor niets meer doet.
  • De Lijstjesmaker: Iemand die eindeloze to-do-lijstjes maakt, maar niet aan de taken begint.
  • De Slaper: Iemand die dutjes doet in plaats van aan de slag te gaan.
  • De Afgeleide: Iemand die zich steeds laat afleiden door ongerelateerde taken.
  • De Sociale Deler: Iemand die constant updates plaatst op sociale media in plaats van te werken.
  • De Onderzoeker: Iemand die eindeloos irrelevante dingen opzoekt op internet.
  • De Snacker: Iemand die steeds op zoek gaat naar iets te eten in de keuken.
  • De Gamer: Iemand die helemaal opgaat in videogames in plaats van taken te voltooien.
  • De kijker: Iemand die hele series kijkt in plaats van productief te zijn.
  • De Delegeerder: Iemand die probeert taken aan anderen over te laten terwijl ze hun eigen werk ontwijken.
  • De Tijdloze: Iemand die altijd denkt dat er nog genoeg tijd is en daardoor blijft uitstellen.
Uitstelgedrag Met Experiment
PowerPoint – 4,0 MB 169 downloads
Uitstelgedrag Met Experiment
Word – 112,4 KB 151 downloads

Leren en emoties

Waarom is het belangrijk om emoties bij het leren te begrijpen?

Leren voelt niet altijd leuk. Soms merk je dat je negatieve emoties ervaart, bijvoorbeeld omdat de stof saai of moeilijk lijkt, of je het nog niet begrijpt. Dit kan ervoor zorgen dat je je huiswerk uitstelt, slordig werkt of zelfs tegen de lessen opziet. Het is dus belangrijk om te leren omgaan met deze gevoelens, zodat ze je leerproces niet in de weg zitten.

Wat leer je in deze les?

  • Ontdekken welke emoties jij ervaart tijdens het leren.
  • Begrijpen wanneer emoties je helpen of juist tegenwerken.
  • Handige tips krijgen om negatieve leeremoties aan te pakken.

Hoe beïnvloeden emoties je leren?

  • Lastige vakken: Soms zijn er vakken die je niet interesseren of die je moeilijk vindt. Dit kan leiden tot uitstelgedrag of zelfs vermijden van het vak. Als je hier niet mee omgaat, kan het zijn dat je basiskennis mist en moeilijker meekomt.

  • Emoties als brandstof: Positieve emoties, zoals plezier of vertrouwen, geven energie en motivatie. Maar negatieve emoties, zoals frustratie of demotivatie, werken als een rem. Het is belangrijk om manieren te vinden om je leermotor toch op gang te houden.

Opdrachten

A. Herken je emoties

  1. Schrijf op:
    • Een vak dat je leuk of interessant vindt.
    • Een vak dat je minder leuk of interessant vindt.
    • Een vak dat je moeilijk vindt.
  2. Noteer bij de moeilijke vakken welke emoties je voelt. Kies uit:
    • Spanning
    • Angst
    • Verveling
    • Demotivatie
    • Anders, namelijk: ...

B. Geef je leermotor gas

Bedenk vier tips om te voorkomen dat je uit desinteresse je werk uitstelt of slordig maakt.
Bijvoorbeeld: Ik werk in kleine blokken van 25 minuten met pauzes tussendoor.
1.
2.
3.
4.

Deel je tips met de klas.

C. Omgaan met moeilijke vakken

Schrijf vier tips op om een moeilijk vak niet meer uit te stellen.
1.
2.
3.
4.

Bespreek ook tips van klasgenoten. Welke zou je zelf willen proberen?

Checklist

  • Begrijp ik waarom ik weerstand voel?
  • Vraag ik hulp als ik de stof niet begrijp?
  • Plan ik vooruit als ik de stof saai vind?
  • Begin ik met het lastigste vak?
  • Analyseer ik mijn fouten om mezelf te verbeteren?

Gebruik deze les om te ontdekken hoe je jouw emoties kunt inzetten om beter te leren!