Verstoppertje?
Waarom doet iedereen zich toch beter voor dan ze zijn? Waarom durven er zo weinig mensen toe te geven dat ze fouten maken? Waarom zeggen we zo vaak: "Ja, maar..."?
We verstoppen allemaal wel eens wat maar wie denken we daar nou eigenlijk mee voor de gek te houden?
"Kun je niet beter eerst even je huiswerk afmaken?"
"Ben al bijna klaar, maar...moest even gamen, dat helpt om zo weer even verder te kunnen."
'S avonds: "het is nu wel echt tijd om te gaan slapen, heb je het af?"
"Ze hebben ineens veel meer opgegeven, ik zit nog wel een uur of 2 achter de boeken!"
Grote kans dat er verstoppertje is gespeeld! De schuld buiten jezelf neergelegd, dan krijg je tenminste geen commentaar van je moeder.
Speel jij ook wel eens verstoppertje, verzin je een smoesje of geef je anderen de schuld? Tuurlijk wel, iedereen doet dit!
Maar.......helpt het ook?
Ik denk dat, als je eerlijk naar jezelf kijkt, je ook ziet dat als je rustig de waarheid onder ogen ziet en je 'fouten' toe durft te geven, je het een stuk makkelijker maakt voor jezelf.
Lesplan: Eerlijkheid en Zelfreflectie: Waarom verstoppen we ons achter smoesjes?
Doelgroep: Leerlingen van de middelbare school
Doelstelling: Leerlingen leren nadenken over waarom mensen zich beter voordoen, hoe smoesjes hun relaties en verantwoordelijkheid beïnvloeden, en hoe eerlijkheid hen kan helpen in het dagelijks leven.
Lesopbouw
1. Introductie (10 minuten)
- Doel: Het thema introduceren en de leerlingen activeren.
-
Begin met de vraag:
- "Wie van jullie heeft wel eens een smoesje gebruikt? Bijvoorbeeld om huiswerk niet te maken of iets te vermijden?"
-
Laat een paar leerlingen een voorbeeld delen.
-
Lees de volgende tekst voor:
Waarom doet iedereen zich toch beter voor dan ze zijn? Waarom durven er zo weinig mensen toe te geven dat ze fouten maken? Waarom zeggen we zo vaak: 'Ja, maar...'?
Bespreek kort of dit herkenbaar is voor de leerlingen.
2. Verstoppertje spelen (15 minuten)
- Doel: Begrijpen waarom mensen smoesjes gebruiken en verkennen wat dat met anderen doet.
-
Lees de voorbeelden voor uit de tekst:
- "Kun je niet beter eerst even je huiswerk afmaken?"
- "Ben al bijna klaar, maar... moest even gamen, dat helpt om zo weer verder te kunnen."
- 's Avonds: "Het is nu wel echt tijd om te gaan slapen, heb je het af?"
- "Ze hebben ineens veel meer opgegeven, ik zit nog wel een uur of 2 achter de boeken!"
-
Vraag aan de klas:
- Wat valt je op aan deze reacties?
- Wat gebeurt er als je de schuld buiten jezelf legt?
-
Laat de leerlingen in tweetallen bespreken:
- Hebben ze zelf wel eens zo'n situatie meegemaakt? Wat gebeurde er toen?
3. Eerlijkheid oefenen (15 minuten)
- Doel: Leren wat het effect is van eerlijkheid en hoe je dit kunt toepassen.
-
Introduceer het idee dat eerlijkheid vaak beter werkt:
- "Als je eerlijk naar jezelf kijkt en fouten durft toe te geven, maak je het makkelijker voor jezelf en voor anderen."
-
Geef de leerlingen de opdracht:
- Vorm kleine groepjes (3-4 leerlingen).
- Bedenk samen een voorbeeld waarin iemand een smoes gebruikt én hoe het anders zou gaan als ze eerlijk waren.
- Noteer beide versies (smoes en eerlijkheid) en bespreek de verschillen.
-
Laat elk groepje één voorbeeld presenteren aan de klas. Vraag daarna:
- Hoe denk je dat de ander zou reageren op de eerlijke versie?
4. Reflectie en afsluiting (10 minuten)
- Doel: Leren reflecteren op eigen gedrag en het belang van eerlijkheid.
-
Bespreek met de klas:
- Wat hebben jullie geleerd over waarom we smoesjes gebruiken?
- Hoe voel je je als je eerlijk bent?
- Zijn er situaties waarin eerlijk zijn moeilijk is? Waarom?
-
Geef de leerlingen een huiswerkopdracht:
- Schrijf een korte tekst (100 woorden) over een situatie waarin je een smoes gebruikte. Hoe zou je het de volgende keer anders aanpakken?
Benodigdheden:
- Pen en papier of laptops/tablets voor groepjes.
- Bord of presentatie om de opdracht uit te leggen.
Lesdoel bereikt als:
- Leerlingen begrijpen waarom mensen smoesjes gebruiken.
- Leerlingen kunnen uitleggen waarom eerlijkheid vaak beter werkt.
- Leerlingen reflecteren op hun eigen gedrag en mogelijke verbeteringen.