Energizers

Wanneer de aandacht even verslapt, als actief begin van een les of als beloning voor hard werk, om bij te dragen aan het groepsgevoel of contact te maken. Als leerling kun je natuurlijk ook best wel eens vragen aan je docent of er even een break mag zijn en dan de leiding nemen over een energizer. Hier een aantal mogelijkheden ter inspiratie.

 

swip-swap-swop

Om even te staan en lachen tussendoor, je moet je even op iets heel anders concentreren:

Ga in een kring staan

wijzen naar rechts is swap

wijzen naar links is swip

wijzen naar iemand anders in de kring is swop

start als spelleider met swop en wijs iemand in de kring aan,

diegene zegt swip, swap of swop en wijst daarbij naar de juiste kant,

verkeerd woord of verkeerde kant wijzen is af en diegene gaat zitten.

Er mag geen 3 keer achter elkaar hetzelfde worden gezegd.

Wie blijven er als laatste 2 over?

Opdracht voor een ander

Verzin een opdracht voor een ander die vandaag kan worden uitgevoerd.

Stop de briefjes met opdrachten dubbel gevouwen in een bakje en laat iedereen een briefje trekken.

Het is de bedoeling dat je de opdracht die jij uit de bak trekt uit voert en de anderen gaan raden wat je opdracht was.

Als je de opdracht uit voert krijg je een punt en als er niet geraden wordt wat de opdracht is krijg je nog een punt.

10 manieren om...

Stap 1: Zet de kring op
Laat de klas in een kring gaan staan zodat iedereen elkaar kan zien en horen.

Stap 2: Leg de opdracht uit
Vertel de leerlingen dat ze samen 10 verschillende manieren gaan bedenken om een alledaagse handeling uit te voeren. Geef een voorbeeld van zo'n handeling, zoals:

  • De hond uitlaten
  • Afwassen
  • Huiswerk maken
  • Naar school gaan
  • Een spijker in de muur slaan

Stap 3: Bedenk om de beurt een nieuwe manier
Begin door de alledaagse handeling te noemen. Vervolgens is het de beurt aan de leerlingen. Eén voor één bedenken ze een nieuwe, creatieve manier om deze handeling uit te voeren. Zorg ervoor dat iedereen een kans krijgt om iets te verzinnen.

Stap 4: Begeleiding bij vastlopen
Als de groep vastloopt en geen nieuwe ideeën meer heeft, herhaal dan de manieren die al genoemd zijn en stel de vraag: "Wat kunnen we nog meer bedenken?" Dit stimuleert de groep om verder te denken.

Doel
Het doel van het spel is om creatief te denken en samen te werken. Het is niet erg als sommige ideeën grappig of onrealistisch zijn – dit maakt het juist leuker!

Krabbel

Laat tweetallen maken en geef ieder tweetal een paar A4’tjes. Leerling A zet een willekeurige krabbel op een vel papier en leerling B maakt er een herkenbaar plaatje van. Dit stimuleert de creativiteit.

Vliegen

Werk weer in tweetallen (drietallen kan ook). Laat iedereen hun hand waarmee zij schrijven opsteken. Zeg nu dat deze hand op de rug gelegd moet worden, deze mogen zij niet gebruiken. Met de andere hand gaan zij samen een vliegtuigje proberen te vouwen. Hiervoor krijgen ze 5 minuten de tijd. Het team waarvan het vliegtuigje het verst kan vliegen heeft gewonnen.